Isnin, 15 November 2010

WUKUF DI ARAFAH


15 November 2010 / 09 Zulhijjah 1431

Kerajaan Arab Saudi telah mengisytiharkan, hari ini adalah hari wuquf di Arafah.semua umat Islam yg sedang mengerjakan ibadah haji kini telah berada di Padang Arafah untuk ber wuquf.

Bermula dari semalam , dua juta umat Islam telah bergerak keluar secara beramai-ramai dari kota Mekah untuk berhimpun di Padang Arafah sebagai persiapan menghadapi hari paling penting dalam ibadat haji iaitu hari wuquf.

WUQUF bermaksud berada di bumi Arafah walaupun satu saat sekalipun dari masa gelincir matahari kesembilan Zulhijjah hingga terbit matahari kesepuluh Zulhijjah. Seelok eloknya berada di sana sebahagian hari kesembilan dan sebahagian malam kesepuluh.
wuquf ini menggambarkan bagaimana perhimpunan manusia yang paling ramai di dunia dengan seramai 2 juta orang. wuquf ini menggambarkan perhimpunan manusia di Padang Mahsyar nanti.. di Arafah adalah salah satu tempat mustajab kita berdoa.. wuquf ini juga membezakan antara mengerjakan haji dan umrah...

wuquf merupakan kegiatan yang tidak boleh ditinggalkan oleh seseorang yang melakukan ibadah haji, kerana ini adalah salah satu daripada Rukun Haji, dan rukun merupakan salah satu perkara penting yang sama sekali tidak dapat ditinggalkan, dan jika ditinggalkan maka haji seseorang menjadi tidak sah. Seseorang yang uzur , sakit, ataupun tidak dapat berjalan, harus juga dibawa ke Arafah untuk melakukan wuquf, walau wuquf nya dalam keadaan apa sekalipun.



Petikan dari blog PDKM - Terima Kasih CL
15 November 2010 / 09 Zulhijjah 1431